TESAWWUF-ISLAMSKA MISTIKA
prvi dio
Tesawwuf (Islamska mistika)
specifićna je pojava u povijesti islama koja je od svog početka zaokupljala
pažnju islamskih znanstvenika, a u novije doba i sve veći broj zapadnih
orijentalista. Fenomen mistićnog učenja
susret ćemo u svim religijama kao odraz čovjekove težnje da prodre
u tajnovitost božanskog,odnosno da odredi relaciju metode približavanje Bogu.
Sufizam je ustvari poseban sistem misli i metoda približavanja
Bogu,sjedinjenjas'Njim,kroz korištenja intuitivne i emocijonalno-spiritualne
sposobnosti. U razvoju duhovne
kulture i islamske edukacije tesawwuf je odigrao veliku ulogu. On je
usmjeravao dio vjernika na produbljenije prilaženje smislu života na korištenje
slobodnog vremena za zikr,na okupljanje u tekijam i drugim prostorima u vrijeme
kad nisu bili u džamiji.
Šejhovi na čelu tekija,zajedno sa
dervišima vršili su i islamsku misionarsku ulogu. U 19 i 20 stoljeću,kad se islamski svijet
oslobađao europskog kolonijalizma,neki sufijski redovi kao senusije Africi (i
još puno primjera) odigrali su značajnu
islamsku prosvjetiteljsku ulogu među
običnim svijetu.
Derviški
redovi u vrijeme dekadence koja je zahvatila islamski svijet,zadnjih stoljeća
zbog udaljavanja od izvornih islamskih načela ispoljavali su i neka
neprimjerena ponašanja, ulogu šejhova
često su preuzimali nesposobni i oni koji su ostvarivali više osoban
interes nego li sufijsku duhovnu
nadogradnju. Oholost nekih šejhova i derviša pa i cijelih derviških redova udaljavala
ih je od temeljnih islamskih šartova,pa su napuštajući namaz,post,zekat
poćeli sebe uvjeravati da su vredniji od drugih te da za njih vrijede posebni islamski propisi. To je dovelo do većeg sukoba između sufija i ortodoksne
islamske uleme.
Nisu rijetki slučajevi da i vrlo
poznati islamski učenjaci i uvaženi ljudi prilaze sufizmu kao utočište svojih
suptilnih i duhovnih ideja. U Europi,Americi zanimanje za sufizam je u stalnom
porastu,naroćito među mladima.
S'dolaskom islama u naše krajeve širi se i sufijsko učenje,posebice u južnim
dijelovima Balkana.
Dinamičan razvitak nauke,ekonomije,tehnologije u svijetu i kod
nas utjecao na metode rada vjerskih zajednica.
Brza urbanizacija,ekonomska
migracija, kao i druga društvena kretanja zahtevaju i nove oblike i sadržaje
vjerskih središta.
Na Zapadu,poćetkom 19 stoljeća
oznaćava poćetak sistematskog istraživanja tesawwufa.
Na žalost neki istraživaći prilaze tesawwufu s neprijateljskih
pozicija,temeljići porijeklo tesawwufa na samo nekim činjenicama a zanemarajući
važnost nekih drugih. S'druge
strane pak predpostavljali da je tesawwuf ušao u islam kao tuđa ideja. Neki
znanstvenici,Hartman,Masignon,Čelebi...smatraju da tesawwuf vodi porijeklo od
krščastva,indije i grčke filozofoje,mazdaizma(vjera starih Iranaca)
halifatina šejhul muršid Hajrula Osmani
halifatina šejhul muršid Hajrula Osmani